logo
Përgatitur dhe përshtatur nga sprechzimmer.ch.
Kontribuesit (Dr. med. Fritz GrossenbacherDoris ZumbühlDr. Yllka Themeli)
Disleksia: çrregullim i lindur i leximit dhe drejtshkrimit.
Disleksia: çrregullim i lindur i leximit dhe drejtshkrimit.
Disleksia është një sëmundje e lindur e çrregullimit të leximit dhe drejtshkrimit, por nuk ka asnjë lidhje me inteligjencën e ulur. Ajo bëhet e dukshme vetëm kur mësoni të lexoni dhe të shkruani, dhe për këtë arsye quhet edhe një "dobësi e pjesshme e performancës". Shpesh kjo çon në vështirësi në drejtshkrim dhe nganjëherë në vështirësi në matematikë (dyscalculia).

Për ta shpjeguar më thjeshtë, fëmijës së prekur nga disleksia i duhet një kohë shumë më e gjatë për të njohur fjalët krahasuar me fëmijët e të njëjtës moshë. Kjo vlen si për leximin ashtu edhe për dëgjimin e fjalëve, dhe nuk mund të shpjegohet me udhëzime të pamjaftueshme, çrregullime të dëgjimit, shqetësime në shikim ose sëmundje të tjera.

Vlerësohet se rreth 5% e të gjithë fëmijëve dhe adoleshentëve janë të prekur, më shpesh djemtë sesa vajzat. Fëmijët disleksikë kanë nevojë për trajnim të veçantë me metoda të veçanta, për të mësuar të lexojnë dhe të shkruajnë. Metodat e zakonshme të mësimdhënies nuk janë të mjaftueshme.
Ekzistojnë disa teori në lidhje me shkakun e disleksisë. Shkaku i saktë nuk është gjetur ende.

Një teori pretendon se disleksia është e trashëguar, sepse shfaqet në familje, dhe kjo është provuar edhe nga studime gjenetike. Një teori tjetër thotë që në shtatzëninë e hershme ndodhin çrregullime të trurit, të cilat më vonë çojnë në një regjistrim dhe përpunim jo të saktë të informacionit gjuhësor dhe pamor në tru.

Siç është përmendur tashmë, disleksia nuk ka asnjë lidhje me inteligjencën e ulur. Madje ka shumë njerëz të famshëm që kanë qenë disleksikë, përfshirë Albert Einstein (fizikant gjerman dhe laureat i Nobelit), Agatha Christie (shkrimtare angleze), Alfred Hitchcock (regjisor i filmit britanik), Cher (këngëtare amerikane), Michael Jackson (këngëtar amerikan), Francois Mitterrand (ish-Presidenti francez) dhe shumë më tepër.


Të gjithë fëmijët bëjnë gabime pak a shumë të shpeshta kur mësojnë të lexojnë dhe të shkruajnë. Sidoqoftë, për shumicën e fëmijëve, këto shpejt zvogëlohen dhe përfundimisht zhduken. Sidoqoftë, tek fëmijët disleksikë, këto gabime të leximit dhe drejtshkrimit janë më të zakonshme.

Disleksia mund të shfaqet në mënyra të ndryshme, në mënyrë që çdo fëmijë të ketë ''disleksinë e vet''. Të zakonshme për të gjithë janë vështirësitë në të kuptuarit e të lexuarit, leximi i rrjedhshëm dhe drejtshkrimi.

Karakteristikat tipike të disleksisë janë:
  • Fjalët ose pjesët e fjalëve janë të përdredhura, të anuluara ose të shtuara gabimisht.
  • Fjalët ndërrohen në fjali.
  • Shkronjat ose rrokjet zëvendësohen, dyfishohen ose hiqen.
  • Renditja e shkronjave ndërrohet
  • Shkronjat simetrike ngatërrohen (q me p ose d me b).
  • Shkronjat me një tingull të ngjashëm ngatërrohen (d dhe t ose a dhe h).
  • Gabimet e zakonshme drejtshkrimore ndodhin shpesh, por e njëjta fjalë nuk është gjithmonë e gabuar në të njëjtën mënyrë.
  • Leximi është i ngadaltë, me hezitim të gjatë kur lexohet me zë të lartë.
  • Rreshti në tekst humbet.
  • Problemet me të kuptuarit e leximit: ajo që është lexuar nuk mund të riprodhohet, nuk nxirren përfundime nga ato që janë lexuar ose nuk njihet konteksti.
  • Sjellja e shmangies kur shkruan ose lexon (fëmija është i shqetësuar, duhet të shkojë më shpesh në tualet, ankohet për dhimbje koke, vazhdon të bisedojë, etj.).
  • Asnjë përmirësim i dukshëm përmes praktikës së shtuar.
Efektet dhe efektet e vonshme të disleksisë

Nëse disleksia nuk njihet dhe fëmija nuk mbështetet në përputhje me rrethanat, ai shpejt e humbet gëzimin e shkollës dhe shfaq çrregullime të sjelljes dhe çrregullime të zhvillimit të personalitetit. Këto pasoja shpesh shihen si shkaktare të disleksisë dhe jo si pasojë. Fëmija etiketohet si ''budalla'', ''dembel'', ''i vështirë'' dhe futet në një rreth vicioz të vetëvlerësimit të ulët, të tërheqjes dhe dorëheqjes, sjelljes agresive, frikës së shkollës deri në refuzimin e shkollës dhe depresion.
Disleksia mund të diagnostikohet vetëm pasi fëmija të mësojë të lexojë dhe të shkruajë, përgjithësisht në fund të klasës së parë. Mosha më e dukshme është ajo midis klasës së dytë dhe të katërt të shkollës. Para kësaj, vështirësitë në procesin e shkrimit dhe leximit konsiderohen të jenë plotësisht normale.

Diagnoza e disleksisë bëhet nga psikologë të trajnuar posaçërisht. Disa shkolla kryejnë të ashtuquajturat ''teste të kontrollit të disleksisë'' në fillim të klasës së dytë, të cilat mund të përdoren për të identifikuar fëmijët që janë dislektikë. Gjithsesi, për një diagnozë më të besueshme, nevojiten teste pasuese profesionale nga një psikolog. Për këtë qëllim përdoren teste të ndryshme, të tilla si një test i përgjithshëm i inteligjencës, teste të përqendrimit, teste të karakterit dhe teste të leximit dhe shkrimit.
Fëmijët disleksikë duhet t'i nënshtrohen sa më shpejt që të jetë e mundur trajtimeve të vazhdueshme nga psikologë të trajnuar posaçërisht për këtë problem.  Problemet me leximin dhe shkrimin rrezikojnë jo vetëm suksesin e fëmijës në shkollë, por edhe mundësitë e tij/saj të zhvillimit shoqëror. Normalisht, mund të pritet një kohëzgjatje trajtimi prej rreth 2 vjetësh. Prandaj, është e rëndësishme të fillohet sa më shpejt që të jetë e mundur, pasi trajtimi duhet të përfundojë para se fëmija të shkojë në shkollë të mesme. E rëndësishme: terapistët, prindërit dhe mësuesit e shkollës duhet të punojnë ngushtë së bashku.

Meqenëse çdo fëmijë ka ''disleksinë e tij', secili fëmijë merr një trajtim të përshtatur individualisht, bazuar në shkallën e disleksisë, kohën e fillimit të trajtimit, shkallën e zhgënjimit të fëmijës, etj.

Elementët themelorë të trajnimit dhe trajtimit janë:

  • Këshillimi i detajuar i prindërve 
  • Nxitja e vëmendjes së fëmijëve ndaj shkronjave dhe numrave. Në fushat e tjera pa shkronja dhe numra, fëmijët me disleksi shpesh mund të përqëndrohen për orë të tëra.
  • Përmirësimi i performancës së leximit dhe shkrimit
  • Ndërtimi dhe konsolidimi i vetëbesimit
  • Trajtimi i anomalive psikologjike shtesë
Ecuria

Në shumicën e rasteve, mund të pritet që simptomat e disleksisë të zgjasin gjatë gjithë jetës. Ndërsa problemet me leximin shpesh zvogëlohen ndjeshëm, vështirësitë me të shkruarit shpesh janë akoma të pranishme në moshën madhore. Suksesi i shkollës dhe më vonë edhe zgjedhja e profesionit mund të ndikohet nga disleksia.

Dr. med. Fritz Grossenbacher

Fritz Grossenbacher ka studiuar Mjekësi në Bern. Ai zotëron një master në Edukim Mjekësor (Medical Education) nga universitet e Bernës dhe Çikagos dhe një Çertifikatë në "Teaching Evidence based Medicine" nga Qendra e Mbretërisë së Bashkuar Cochrane në Oksford.

Doris Zumbühl

Doris Zumbühl është një asistente klinike e diplomuar në Mjekësi. Ajo ka kryer disa kurse trajnimi te avancuara në gazetari, IT dhe përpunim grafik.

Dr. Yllka Themeli

Yllka Themeli ka studiuar Mjekësi të përgjithshme në Tiranë. Është specializuar në Endokrinologji, fushë në të cilën ka kryer edhe studimet pasuniversitare, si Masterin dhe Doktoraturën. Prej 18 vitesh specialiste Endokrinologe dhe njëkohësisht Pedagoge në Universitetin e Mjekësisë së Tiranës.